Hva er det med “Takgeometri”?
Ordet «takgeometri» har ikke tidligere blitt brukt i Norge (så vidt vi kjenner til), det er bare en direkte oversettelse fra engelsk som vi i Handverkslaget har brukt på grunn av at det på en måte er selvforklarende. Egentlig heter dette skiftning på norsk. Ordet skiftning er fremmed for folk i dag, og vi skal her gå litt nærmere inn på hva dette er og hvordan det fungerer.
Om det er en arbeidsteknikk som definerer selve tømrerfaget som fag, så er det skiftning. Man kunne kanskje heller si at lafting, som også rett og slett blir kalt tømring, er det som har definert faget fra gammelt av. Det kommer an på hvordan man ser det - utspringet til faget i Norge kommer nok av dette. Men om en snakker om faget som fag, altså slik det etter hvert ble et fag med organisert opplæring og ordninger med svenneprøve osv., så er skiftningen det som var hovedfokus på svenneprøven, og som i stor grad skilte en faglært tømrer fra en ufaglært bygningsarbeider.
Skiftning er rett og slett en metode for å bruke projeksjonstegning i full målestokk for å finne det vi kaller sann lengde og riktige sammenskjæringsvinkler i komplekse konstruksjoner. For å gjøre dette trenger vi en «avbindingsplass» - et flatt gulv, også kalt et profilplan. Dette var noe tømreren kunne slå sammen av bord ute på byggeplassen. En kunne også bruke loftsbjelkelaget på bygget. Større trelasthandlere hadde tidligere som et tilbud til kundene ofte et slikt oppslagsplan som tømrerne kunne låne.
Problemstillingen med å finne sanne lengder ved hjelp av projeksjon vil nok virke fremmed for mange. Hvorfor ikke bare måle denne lengden på plassen? Denne metoden ble i hovedsak brukt når en skulle bygge komplekse takkonstruksjoner. Etter tidligere normer skulle slike konstruksjoner helst skjæres sammen på en pen og ryddig måte. Dette krever at en må håndtere en mengde ulike mål og vinkler som er godt tilpasset til hverandre. En amatør ville da gjerne kanskje prøve å bare bygge dette på plassen bit for bit og måle til delene etter hvert. En slik arbeidsmåte vil føre til en mengde med klatring, måling, prøving og feiling. En fagmann vil skjære til alle delene på forhånd og montere dette i en logisk rekkefølge, og metoden fagmannen nyttet for å kunne gjøre dette i tidligere tider var altså skiftning. På samme måte som i andre håndverksfag er altså det som kjennetegner en god fagperson at hen kan komme fram til et ønsket og på forhånd definert resultat gjennom en kontrollert og systematisk prosess. Man ønsker ikke at tilfeldighetene skal styre.
Selve oppslaget tar utgangspunkt i en plantegning, altså en tegning av konstruksjonen sett ovenfra, men før denne kan etableres fullstendig på oppslagsplanet må man finne alle sammenskjæringslinjene i taket. Skjæringslinjene finner man ved at man tegner opp både plan og snitt og sammenstiller dette for å se hvor de ulike takflatene møtes.
Når sammenskjæringslinjene er etablert kan man begynne å tegne selve planet i full målestokk med tømmerdimensjoner og ulike vannrette bygningsdeler (for eksempel svill og møneås) som takverket skal lande på. Fra denne tegningen og høydene i snittegning kan selve profilet utarbeides. Profilet er tegningen man skal bruke til å legge tømmeret på for å merke dette, man legger altså tømmeret ut på en tegning i full målestokk (profilet) og merker alle ut-hakk og sammenskjæringer fra tegning til tømmer.
Problemstillingen er at vi verken i tverrsnitt, lengdesnitt eller plan kan se for eksempel gratsperrets sanne lengde. Studer figur 3. Linjen G-H vil utgjøre det vi kaller et gratsperr (ryggsperr). Linjen I-E vil danne et kilsperr (rendesperr) og linjen I-K vil danne en nedfallsgrat. Ofte vil kortere sperr treffe gratsperr og kilsperr, dette kaller vi skiftesperr (stikksperr). I fortsettelsen vil vi bruke betegnelsene gratsperr, kilsperr, gratskifte og kilskifte. Kilskifte går fra mønet og ned til der det treffer kilsperr, og gratskifte går fra takfot og opp til det treffer gratsperr. Vi ser på plantegningen og snitt-tegningen at de nevnte gratsperr og kilsperr skrår i to ulike plan, både i takets helningsvinkel og på skrått i plan, og dermed vil ikke sann lengde kunne avleses hverken fra plan eller snitt. Men i figur 3 ser vi også hvordan sann lengde blir etablert. Se linje G-H, hvor lengden i plan blir projisert opp i snitt-tegningen, og dermed finner sann lengde. Det er dette som er prinsippet for å tegne ut selve profilen, men det må gjøres mer detaljert.
Om vi kikker litt nærmere på figur 5 ser vi at lengden i plan kombinert med takvinkel eller mønehøyde gir oss sann lengde og sammenskjæringsvinkler på gratsperr. Videre ser vi at gratskiftet kan projiseres direkte på profil av et vanlig sperr. Dette kommer av at skiftesperrene har samme fall som hovedtaket. Grat- og kilsperr har en lengre vei fra takfot til mønet på grunn av skråstillingen i takflaten, derfor vil disse få et slakkere fall. Om vi ser nøye på tegningen ser vi også at gratsperret får en fas (avgrating) langs toppen som svarer til de to takflatene den møter, derfor navnet «ryggsperr».
Kil
Konstruksjonen av et kilsperr og kilskifter er i prinsippet lik den for gratsperr og gratskifter. Kilsperren til liks med gratsperren møter de to takflatene, men denne møter takflatene nede i en «dal» derfor navnet «rendesperr». Her har man to mulige løsninger, man kan enten hugge et V-formet spor i selve kilsperret eller man kan lage en «klo» på kilskiftet som griper inn på kilsperret.
Nå begynner ting å bli litt mer avansert. På figur 9 ser vi øverst bare en strek som representerer kilsperrens sanne fall. Under denne ser vi en plantegning av kilsperr med kilskifte, nederst en profil av et kilskiftet som har samme fall som taket for øvrig. Om vi skal forsøke å avsløre hva som foregår må vi ta det stegvis og følge tegningen. Kilsperren er flat på toppen, og den har slakkere fall enn resten av taket. Dermed må vi finne forskjellen mellom fallet (takvinkelen) på kilsperret, og fallet på selve skiftet. Spørsmålet vi vil ha svar på er hvor mye stiger kilsperret i avstanden m? svaret er u og vi må da flytte u ned på profilet av kilskiftet. Dette er en enkel metode for å finne kloa. Men det finnes mer nøyaktige og elegante metoder.
Metoden for å finne kloa på kilskiftet som er i bruk i figur 10 er mer elegant og nøyaktig enn den vi ser i figur 9. Linjen e-h fra fotpunktet på kilsperret er forlenget til den møter et punkt m hvor den treffer en linje som ligger parallelt med kilskiftet, punktet er videre projisert opp i profilet. Dette blir straks mer komplekst, og for å forstå det må vi godta å bevege oss vekk fra det konkrete sperret og heller tenke oss mer abstrakte flater eller linjer som ligger i plan med sperrene.
Om vi utarbeider kilsperret som på figur 11 slipper vi unna kloa på kilskiftet, konstruksjonen av dette tilsvarer konstruksjonen av avgrating på et gratsperr.
Gratskifte med klo
Om vi nå tenker oss en planke (sperr) som står på skrå opp langs en takflate, kapper vi denne i lodd (vertikalt) vil flaten i tverrsnittet bli lengre en om en kapper den i vinkel, dess brattere den står dess lengre blir denne snittflaten. Når vi nå vet at gratsperret har en slakkere vinkel enn gratskiftet så forstår vi at om gratsperr og gratskifte har samme dimensjon så vil snittflaten der gratskiftet møter gratsperret (kinnsmigen) henge nedenfor kanten av gratsperret. Synlig endeved skal helst ikke forekomme i en fagmessig utført konstruksjon. Det gir oss to valg, enten velge større dimensjon på gratsperr en på gratskiftet eller lage en klo på skiftet som griper på undersiden av gratsperret. En slik klo ble regnet for å være en pen og skikkelig løsning, vi ser den ofte i gamle fagbøker men mer sjelden i stående bygg.
Møte mellom gratsperre og kilsperre. Dette er ikke spesielt avansert, men det krever systematikk som alt annet innen skiftning.
Om vi studerer figur 14 nøye ser vi blant annet at gratsperra møter mønedrageren på et utvendig hjørne av denne og at det blir omvendt på kilsperra. Viestad bruker ordet «grunnriss» for plan og «oppriss» for profilet, vi ser at han bruker en målelekt for å flytte måla fra plan til profil. Det er slik en arbeider på en avbindingsplass.
Nedfallsgrat
Du finner en slik i figur 3 på plantegningen er den merket I-K. En nedfallsgrat kan i prinsippet konstrueres på samme måte som en vanlig gratsperre. Problemstillingen blir at den gjerne møter flere andre sperr. Her må vi holde tunga beint i munnen, men vi er fremdeles i en symmetrisk takflate.
Usymmetriske tak
Når en gratsperr eller kilsperr deler to takflater som har ulik takvinkel blir konstruksjonen mer kompleks, sperra står ikke lenger i 45 grader i plantegningen slik både grat og kil gjør i symmetriske tak. Dette fører til at antallet punkt som må overføres dobles opp og skiftesperrene blir ulike fra ene takflaten til den andre.
Fagutdanning
Illustrasjonene som er brukt i denne artikkelen er alle (bortsett fra Martin Hermann sin) hentet fra lærebøker i tømrerfaget. Etter hvert ble tømrerfaget ble mer organisert, noe som skjedde senere i dette faget enn i mange andre fag (tømrerne i Norge hadde ikke sterke laug slik som for eksempel snekkerne). Når organisering og fagutdanning kom i gang ser vi at selve skiftningen blir et viktig tema som det fokuseres på i læremateriell og svenneprøve. Høydepunktet i Norsk litteratur om skiftning er så vidt oss bekjent boka til N. Peder Nielsen «Avbinding av takkonstruksjoner og konstruktive forskalingsarbeider» 1932. Arkitekt N. Peder Nielsen var lærer ved Statens Håndverks- og Industriskole i Oslo. I forordet til boka skriver Nielsen at mange unge svenner klager over at de ikke får lov å delta på skiftning, og at de som behersker dette ikke alltid er like villig til å lære opp andre, derfor forbindes denne delen av faget med en viss grad av mystikk. Det finnes flere fagbokforfattere som går inn på temaet skiftning i sine bøker, flere av dem har kanskje en mer lettfattelig og praktisk anvendbar forklaringsmodell en Nielsen.
Nielsen har flere ulike fagbøker der han kommer inn på skiftning, i den overnevnte boka kommer han inn på mer avansert stoff.
I Tyskland og andre land lengre sør i Europa har tømrerfaget hatt sterkere laug og faglitteraturen kom tidligere. I tillegg har tømrerfaget tatt en litt annen retning da nærmest de fleste bygninger hovedsakelig ble bygget av murerne. Slik har tømrerens oppgave i Tyskland i større grad vert rettet mot takkonstruksjoner og dermed skiftning.
Etter krigen ser vi en gradvis forenkling i fagbøkene, og de aller mest komplekse problemstillingene blir lagt til siden. Samtidig som faget blir enklere gir selvsagt dette også en begrensning av en tømrers handlingsrom. Skiftning som tema er tilstede gjennom hele perioden etter krigen og fram til slutten av 1980-tallet. Konrad Middelthon Viestad 1918-2002 ser ut til å være den dominerende fagbokforfatteren i denne perioden. Etter dette går fagbøkene over fra projeksjon til trigonometri som er matematiske beregninger kombinert med bruk av maler, dette begrenser nok muligheten for de aller mest komplekse konstruksjonene som uansett ikke er særlig etterspurt i markedet.
Anders Frøstrup (1951-2019), som tydelig behersker både projeksjon og trigonometri ser ut til å være en av pådriverne for denne moderniseringen av faget. Vi vil legge til at omtrent på samme tid begynner produksjon av valmtak å bli industrialisert i større og større grad. De såkalte takstolfabrikkene tar etterhvert over størstedelen av dette markedet, og tømrerfaget endres. Boka «Måling og kapping av taksperrer» av Anders Frøstrup 1985 er en gjennomarbeidet fagbok som signaliserte en viktig endring. Denne typen endring har flere forklaringer, det kan tilskrives både en generell endring av byggfagene der utøverne selv mistet mye av kompetanseområdet som i større og større grad blir overtatt av arkitekter og industri. Samtidig har bygningene i stor grad blitt forenklet og materialene ble mer og mer standardisert. Fortidens skurlast og øksede materialer har blitt justerte dimensjoner som er målkonsistente og kan dermed håndteres på en annen måte.
Svenneprøven
En svenneprøve i tømrerfaget før krigen vil i stor grad inneholde oppgaver i skiftning. Vi skal se på en slik svenneprøve som er gjengitt i boka «avbinding av takkonstruksjoner og konstruktive forskalingsarbeider». Jeg siterer fra boka. «oppgaven som er behandlet i plan 19 er en svenneprøveoppgave som er gitt i Oslo d. 7. sept. 1926. Oppgaven er sålydende: Konstruer et åsetak til en hjørnegård av mur med fløyer til to kater. Den ene fløy er 8,20 m. den annen er 9,75 m. fra skarpt hjørne. Fløyene danner en stump vinkel, diagonalen er 14,55 m. Den ene fløi er 7,65 m.; den annen 9,95 m. bred. Der er brutt hjørne på 2,75 m. til gården med like vinkler til begge sider. Fra overkant loftsbjelkelag til gesims er 0,65 m. til gaten og 1,15 til gården. Taket gis samme fall til begge fløyer. Spend stolper og hanebjelker anbringes av dem selv slik at dem blir teoretisk og praktisk riktig. Gesimsen legges 0,25 m. ut fra murlivet til gaten og 0,12 til gårdsiden.»
Vi får et forslag til svar på denne svenneprøven på plansje 19 i boka.
Komplekse tak
Ved hjelp av skiftning kan tømreren takle uvanlig komplekse takkonstruksjoner vi skal se på noen eksempler. De første bildene er fra et prosjekt med delvis rekonstruksjon av en takkonstruksjon på et slott i Frankrike. Axel Weller leverte anbud på prosjektet i konkurranse med et større cnc-fres basert firma. Takkonstruksjonen var såpass kompleks at fabrikken måtte regne inn en del ombygginger eller tilpassinger av maskinene. Slik vant Aksel anbudet, til tross for at Aksel utelukkende arbeider med ikke-motoriserte håndverktøy. Arbeidet med takkonstruksjoner ble gjennomført på tradisjonelt vis ved hjelp av skiftning, altså projeksjon og ikke trigonometri. En stor svingtrapp over flere etasjer i eik ble rekonstruert etter samme prinsipp.
Videreføring
Handverkslaget arbeider aktivt for å gjenreise denne delen av tømrerfaget i Norge, og vi synes at dette er viktig og nyttig kunnskap. Denne kunnskapen får betydning både for videre utvikling av faget, bevaring av fagets historie og i forbindelse med restaureringsarbeid på freda og verneverdige bygg. Vårt arbeid med dette har vert todelt - vi har organisert noen praktiske kurs i skiftning, og vi har startet handverkslagets takgeometri-gruppe. Denne gruppen har en egen plattform som er nettbasert.
Artikkel skrevet av Handverkslaget - Foreningen for Tradisjonshandverk, ved Trond Oalann, 8. februar 2021.